Prodrive Technologies
Kennisborging voor (nog meer) commercieel succes
Merkcommunicatie
Interne communicatie
Workflow optimalisatie
Prodrive Technologies creëert zinvolle technologieën die de wereld laten werken. Denk daarbij aan bedrijfskritische en geavanceerde oplossingen in verschillende technische domeinen voor een breed scala aan markten. In het succesvolle commerciële team ontstond de wens om kennis te delen en elkaars expertise te helpen groeien. Wij ontwikkelden met hen een commerciële handleiding: de Commercial Excellence Foundations.

Noortje Holdijk
Grafisch specialist

Willemijn van Oorsouw
Digitale transformatie specialist

Brigit Hulsman-Caris
Accountmanager
Wat de klant zegt
De uitdaging
“Prodrive Technologies heeft een succesvolle commerciële afdeling. In de loop der jaren zijn de commerciële processen gestroomlijnd en geprofessionaliseerd, echter zat sommige specifieke kennis en kunde enkel in het hoofd van sales experts die al jaren in het vak zaten. De komst van meerdere nieuwe medewerkers en de implementatie van nieuwe software maakten een goed moment om deze ’tribal knowledge’, samen met de andere werkwijzen, samen te brengen in een document. Onder leiding van Sam Mogendorff, Commercial Project Manager bij Prodrive Technologies, werd daarom een project opgestart om tot een commerciële handleiding te komen die voor alle medewerkers als leidraad en naslagwerk dient.”
Strategische aanpak
Prodrive Technologies heeft zelf niet alle specialisten in huis om dit project in te vullen. In eerste instantie kregen wij de vraag of we – op zeer korte termijn – voor copy en design konden zorgen. Door de juiste vragen te stellen ontdekten we dat er een essentiële vraag aan ten grondslag lag: de inhoud van het document, de kennis, moest deels nog opgehaald worden. Daarom betrokken we onze transformatie en processpecialist Willemijn van Oorsouw bij het project. We brachten vijf pilaren van de commerciële processen in kaart, werkten die tot 80% uit en legden ze in vier workshops voor aan de kennishouders. Zo haalden we ‘best ways of working’ op. Sam en Willemijn werkten deze informatie uit tot copy. Illustrator Noortje Holdijk verzorgde de vertaalslag naar infographics en ondersteunende modellen. Ook verzorgde zij het totale design van het handboek.
Het resultaat
In een strak proces, met een zeer uitdagende planning, ontwikkelden we de Prodrive Way of Working, de Commercial Excellence Foundations. Het is een lichtgewicht boekje, handzaam en beknopt, met QR-codes naar online naslagwerken. Er is ruimte voor gebruikers om zelf aantekeningen te maken. En daar hoopt Sam ook op:
“Als het gaat zoals wij het bedacht hebben, dan zie je over een half jaar overal van die geleefde boekjes. Dat je ze allemaal op een stapel kan gooien en de gebruikers ieder er zó hun eigen exemplaar uit kunnen halen. Het is een handboek voor starters en ervaren medewerkers, om snel, overzichtelijk en duidelijk de kern van onze werkwijze terug te vinden. Zo kan iedereen leren van elkaars ervaring, het beste uit zichzelf halen en maximale waarde toevoegen aan onze organisatie.’