Omron

Digitaliseren voor een papierloze onderneming

Interne communicatie
Borging van merkidentiteit
Workflow-optimalisatie

Omron is een technologieleverancier in industriële automatisering, gezondheidszorg, inspectiesystemen en elektronische componenten. Het bedrijf heeft ruim 28.000 mensen in dienst en is werkzaam in zo’n 120 landen. Enige tijd geleden is Omron op een zo groot mogelijke schaal papierloos gegaan. Wij hebben samen met het marcom-team de omschakeling naar een digitale wereld gemaakt.

De uitdaging

Omron beschikt over een enorme hoeveelheid brochures en productfolders die in allerlei talen gebruikt worden. Om op dat vlak papierloos te gaan, was een maatwerk systeem nodig gericht op het centraal beheren van documenten, het aanvragen van vertalingen en het bestellen van drukwerk.

Het resultaat

In de on demand Omron portal kunnen medewerkers uit alle landen eenvoudig en gekanaliseerd een vertaling aanvragen. Via een zoekfunctie selecteer je het betreffende document, zie je of er al een vertaling in jouw taal beschikbaar is en vraag je een vertaling met één klik aan als dat niet zo is. Het Engelse masterdocument wordt dan als InDesign-pakket naar het vertaalbureau verzonden en het document komt na vertaling – klaar voor online en offline gebruik – in het systeem te staan. De salesafdeling van Omron gebruikt Showpad als presentatieplatform, wij zorgden dan ook voor een live koppeling tussen de systemen. In de toekomst kan dit mooie stukje maatwerk natuurlijk uitgebreid worden voor andere uitingen en bestandsformaten.

Brandstore en on demand producties

Omron heeft daarnaast al een paar jaar een brandstore in gebruik. Daarin staan templates voor bijvoorbeeld visitekaartjes die vanuit alle landen direct aangevraagd kunnen worden. We hebben een database aan de brandstore gekoppeld, zodat alle ‘vaste’ informatie automatisch geladen wordt. Medewerkers vullen de variabelen in, beoordelen een preview, kiezen een aantal en versturen de bestelling rechtstreeks naar de drukker. Doordat het proces van begin tot eind geautomatiseerd is, is er nauwelijks sprake van handmatig werk. Daardoor kunnen we bijzonder voordelig leveren, wat bepaald geen kwaad kan met 40 tot 50 bestellingen per maand.

Wat de klant zegt

“Omron levert complexe producten aan verschillende markten. Hierdoor heeft onze afdeling een enorme diversiteit aan taken. Merkmanagers is een van de partijen die ons daarom op verschillende vlakken ondersteunt. Wij gebruiken een aantal handige tools, waaronder een brandportal en een op maat gemaakte applicatie om vertalingen aan te vragen. Dit werkt dan ook echt heel goed. Hiermee kunnen onze Europese marcom-collega’s gemakkelijk hun dagelijkse werkzaamheden beheren. Daarnaast verzorgt Merkmanagers de vormgeving en productie van een deel van ons drukwerk. Ze zijn bovendien klantgericht en de samenwerking is heel prettig. Ik zie Merkmanagers dan ook als een verlengstuk van onze afdeling.”
Karen Wassink
Marcom-teamleider

Even sparren over hoe we jouw team kunnen aanvullen?

Bekijk meer werk