Borrenbergs
Rebranding voor een hoger segment
Merkstrategie
Concurrentieanalyse en marktinzicht
Merknaamontwikkeling
Visuele identiteit
Merkcommunicatie, online en offline
Employer branding
Interne communicatie
Sinds 1937 realiseert de Borrenbergs Groep inrichtingen voor de zakelijke en particuliere markt. Met het oog op toekomstbestendig ondernemen, werd aan Merkmanagers gevraagd om samen de koers aan te scherpen en de Borrenbergs Groep als merk te herzien.
Ingrid Cremers
Merkmanager
Roy van de Meulengraaf
Strategisch merkspecialist
Roel Beekmans
Online specialist
Brigit Hulsman-Caris
Accountmanager
De uitdaging
Als Merkmanagers komen we graag tot de vraag achter de vraag. Zo ook bij de Borrenbergs Groep en de onderliggende merken. De bestaande situatie werd gekenmerkt door uitdagingen. Zo werkten alle medewerkers onder één dak, met een duidelijke cultuur, maar wel met meerdere merken en eigen entiteiten. Die merken en de productcategorieën bedienden dan wel weer veelal dezelfde typen klanten.
Vanuit praktisch oogpunt bleek het lastig om focus te houden met zoveel merken die doelmatig in de markt moesten worden gezet. Alle betrokkenen van de Borrenbergs Groep stonden open voor onze frisse blik. We kregen alle ruimte om met medewerkers, leveranciers en klanten in gesprek te gaan. We zijn gaan zoeken naar verbanden: wat maakt Borrenbergs waardevol en uniek, wat geeft ze bestaansrecht en wat betekent dit voor alle merken?
Strategische aanpak
Met behulp van strategische sessies, merkaudits en kwantitatief onderzoek hebben we de bedrijven, de mensen en hun doelen en de omgeving in kaart gebracht. Een belangrijke ontwikkeling in het werkveld van Borrenbergs als ruimte-inrichters, is het samenvloeien van wonen en werken. Dat vraagt om een integrale benadering van het merk en de dienstverlening, waarbij vertrouwen en kwaliteit leidend zijn en een echte kracht van Borrenbergs zijn gebleken.
Het resultaat
Met het oog op gezonde groei en concrete omzetdoelstellingen, legden we in de strategische fase de merkarchitectuur en de randvoorwaarden voor het merk Borrenbergs vast. De conclusie was hierbij dat de Borrenbergs Groep beter onder één sterk merk verder kon gaan. Deze keuze en de randvoorwaarden vanuit de merkstrategie gaven de basis voor ontwerpkeuzes in de visuele merkidentiteit.
Ontwikkeling en uitrol
De visuele merkidentiteit is een weerspiegeling van een dynamisch familiebedrijf in ruimte-inrichting dat betrouwbaarheid en kwaliteit moet uitstralen. Afspraken nakomen, transparant en planmatig te werk gaan is, vooral in de bouw en afbouw, geen vanzelfsprekendheid. De ontwerpkeuzes zijn gemaakt op basis van een canvas van ruimte-indeling en laat structuur en een volwassen merk zien.
De geplande verhuizing naar de nieuwe locatie van Borrenbergs was een perfecte gelegenheid voor de lancering. Daarom ontwikkelden wij onder leiding van een Merkmanager en samen met onze specialisten in enkele maanden een merkverhaal, een nieuwe huisstijl en uiteenlopende middelen.
- Merkidentiteit en merkverhaal
- Logo, pay-off, kleurenpalet en huisstijl
- Kwaliteits- en duurzaamheidslabel
- Website, inclusief content en webshop
- Pand- en autobelettering
- Presentaties en stationary
- POS-materiaal
- Binnen- en buitensigning
- Arbeidsmarkt- en medewerkerscommunicatie
- Campagnemiddelen
- Organisatie openingsweekend